Människor sjunger ju inte längre

Vad händer med en gudstjänstform som bygger så mycket som psalmsång som den lutherska, när människor i största allmänhet slutar sjunga?

En äldre släkting fnös åt barns försök att sjunga och tyckte att de bara skrek. ”De imiterar de där popsångarna.” Mamma invände att nej, skillnaden är att barn förr sjöng mer eftersom människor i största allmänhet sjöng mer.

Ibland sjöng man i arbetet. Vaggvisan får väl närmast ses som ett arbetsredskap, för den delen.

Före radion var man sin egen underhållning. Människor för tre-fyra generationer sedan bör rent genomsnittligt ha varit mycket bättre och mer sångare än vi är idag eftersom man sjöng själv, istället för att rutinmässigt slå på radion eller CD-spelaren.

Under nittonhundratalet fanns människor som sjöng psalmerna även utanför kyrkan, helt enkelt eftersom det var sånger man kunde och många gånger tyckte om. Längre tillbaka, på sextonhundra- och sjuttonhundratal, fanns över huvud taget inte den skarpa uppdelningen mellan profant och sakralt. Samma melodier användes till världsliga visor och till psalmer, och melodiflödet gick åt båda håll. Under artonhundratalet bör många psalmer fortfarande ha funnits i allmänt vardagligt bruk. Sedan, under nittonhundratalet, ökade den världsliga musikens genomslag med radio och grammofon. Söndagens kyrkliga melodier fanns kvar i vardagen bara här och var, för vissa personer, i vissa kretsar. Nu är det borta.

Kvinnan på demensboendet. Hon som satt vid bordet och sjöng, psalmer och andliga visor. Sång efter sång efter sång. Vers efter vers efter vers. Någon vacker röst hade hon inte, men vad hon kunde sångtexter! Hennes familj var djupt förvånad. Hon hade inte varit religiös, och såvitt man vet inte brukat sjunga alls. Ingen visste var hon lärt sig allt detta.

Jag säger att det som sitter så djupt i minnet är sånt man lärt sig som barn. Gissningsvis hade det funnits någon piga – jag tror det fortfarande hette så då, en kvinna anställd på gården – som haft med barnen att göra, som sjungit alla dessa sånger som 80 år senare trillade ut ur en gammal kvinnas mun. Hon hade levt hela sitt liv långt ifrån kyrkan, men som barn hade hon haft någon vuxen som sjungit psalmer och frifrälsarsånger för och med henne.

Först slutar människorna med att sjunga psalmerna som vardagsvisor utanför kyrkan. Kännedomen om texten och musiken sjunker i befolkningslagren. Sen slutar de att över huvud taget sjunga. Hur påverkas gudstjänsterna av det?

Mitt intensiva intryck av gudstjänster i Svenska kyrkan är ”det funkar inte”. Det var mitt intryck i de högmässor jag begick inför konfirmationen, i en församling vars huvudkyrka låg i en svåråtkomlig avkrok där det inte längre bodde särskilt många människor. När jag det senaste året försökt gå på gudstjänst i Svenska kyrkan får jag samma intryck. Det här håller inte.

Jag har gått en enda katolsk mässa, en ganska kort mässa utan orgel en söndagkväll. Delar sjöngs men stora delar var talkör, i växelspel mellan församling och präst. Jag vet nu inte hur typisk den mässan var, hur olika katolska mässor kan te sig men den jag var på funkade. Att det var många människor i kyrkan spelar förstås roll. En talkör gör sig inte heller när det är bara fyra-fem människor. Mitt intryck är färgat av mängden människor, javisst, men största skillnaden är en annan.

För ett par veckor sedan surfade jag runt och läste om förslaget till ny gudstjänsthandbok för Svenska kyrkan. Musikserier, tonspråk, tidsbundenhet… okej, men det är fortfarande så att församlingssång ska bära gudstjänsten? Det går ju inte. Folk idag är osäkra sångare och har dålig chans att lära sig musikmaterialet. Det konceptet fungerade en gång, men gör det inte längre.

3 thoughts on “Människor sjunger ju inte längre

  1. Det här var intressant att läsa om, nu ett och ett halvt år senare.

    Småningom hittade jag församlingar och gudstjänster där det funkade. Jag hade nog sökt på lite dumma ställen. Men ändå.

    Gilla

  2. Ping: Nej, det är inte för att jag är omusikalisk | Rebellas andra

  3. Ping: Varför spelar de så jobbiga tonarter i kyrkorna? | Rebellas andra

Kommentera

