En kommentar

Diskussionen kring ett av Leos senaste blogginlägg
https://holtter.wordpress.com/2015/09/20/hur-gar-det-med-det-dar-katolska/#comments
har blivit intressant. Jag droppar en faktakommentar som går lite vid sidan om själva diskussionen och dessutom blev det rätt långt. För att inte bre ut mig för mycket i andras vardagsrum skriver jag den kommentaren här hos mig.

Katolska biskopar kan välja att behålla rätten att (ev.) ge absolution för abort för sig själv, eller låta alla präster i stiftet ha den möjligheten. De flesta biskopar i väst har överlåtit detta på sina präster att avgöra, så i vår del av världen gör det jubelår som Franciskus utropat i denna fråga varken till eller från. Jag vet att jag läst att Arborelius gett ett generellt tillstånd till sina präster i Stockholms stift att hantera det avgörandet själva. De behöver bara rapportera hur många fall. Just nu hittar jag dock inte igen det.

Det görs intressant nog skillnad på abort och mord. Mord får prästerna bestämma själva om de vill ge absolution för eller ej, men abort – såväl kvinnor som utfört abort som människor som utfört aborter eller på annat sätt medverkat till aborter – är ett specialfall som hanteras lite extra hårt. Huruvida prästerna är för snälla med att ge mafioso absolution kontrolleras inte – däremot om de lättvindigt absolutionerar väl många kvinnor som gjort abort.

När den brasilianska 11-åringen som blivit våldtagen av sin styvfar fick abort förklarade den lokale biskopen hennes mor och de som utförde aborten för exkommunicerade. Våldtäktsmannen däremot exkommunicerades inte, inte heller flickan eftersom hon är under kyrklig myndighetsålder. Det är ovanligt att exkommuniceringen förkunnas högt, men eg. inträder den automatiskt vid handlingens utförande. Flickans mor är alltså välkommen in i nattvardsgemenskapen igen om hon uppriktigt ångrar att hon skonade sin 11-åring från att föda de tvillingar som hennes egen man avlat med flickan under tvång. Jag skulle säga ”fuck you” till biskopen och dra…

Kommentera

