Storkyrkodebatt utan möte

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=416&artikel=6240737

Snabba debatter blir sällan bra. Debatten kring storkyrkoprästernas debattartikel i DN i P1:s ”Människor och tro”, där storkyrkoprästerna representeras av domprost Hans Ulfvebrand, är inget undantag. Sofia Lilly Jönsson och Stefan Gustavsson angriper storkyrkoprästernas debattartikel från helt olika håll. Ingen av de tre pratar egentligen om samma sak som de övriga.

Skickligast debattör av de tre är utan tvivel Stefan Gustavsson. Koncis och logisk, pratar nästan i skriftspråk med fullständiga grammatiskt korrekta meningar utan att söka efter ord och debatterar som vanligt helt i sak, inte person. Innehållet är i princip samma som i hans debattartikel-svar i DN.
http://www.dn.se/debatt/repliker/helt-olika-berattelser-kan-inte-alla-vara-sanna/

Ulfvebrand får inte mycket vettigt sagt; om det beror på att han faktiskt inte har mycket vettigt att säga eller om han bara inte är någon vidare debattör är svårt att säga. Att inslaget inleddes med nyheten om anmälan till domkapitlet
http://www.kyrkanstidning.se/inrikes/domkyrkopraster-anmalda-till-domkapitlet-i-stockholm
sätter onekligen domprosten på defensiven, för vad ska han säga. Skratta åt anmälan? vilket han rent faktamässigt rimligen kan göra, men det skulle se illa ut. Jobbig tajming och taskigt utgångsläge för debatten.

När Ulfvebrand säger något som är riktat till det evangelikala i Stefan Gustavssons gestalt blir det istället Sofia Lilly Jönsson som svarar. (Vilken grupp kan SLJ sägas representera? Hur kan man klassa hennes åsiktslinje?) När Ulfvebrand pratar om tolkning – Gustavsson är ju mer biblicistiskt lagd än domprosten – avfärdar SLJ det sagda som självklart. Givetvis blir det ganska snett när Jönsson och Gustavsson gemensamt skjuter in sig på Ulfvebrand och undviker att kommentera där de är sinsemellan oense.

Samtalet uteblir, helt naturligt. Formatet tillåter inget egentligt samtal.

SLJ tycker att insikten att det bara finns en Gud, som i så fall är Gud för alla även för muslimer, är närmast infantil. ”Det insåg man väl redan på gymnasiet”, typ, att om det finns en (1) gud – om man är monoteist – är han Gud för alla. När Stefan Gustavsson sedan påpekar att de tidiga kristna förkastade de gudar som andra tillbad och menade att de inte fanns, säger han då emot SLJ eller pratar de om olika saker? Jag vet inte, men det är helt uppenbart att många evangelikaler behöver fundera över det där. Ber muslimer helt enkelt till en gud som inte finns, eller ber de till Gud fast på ett lite avigt sett, eller… om de ber så avigt att de knappast kan nå fram, hur är det då möjligt att det finns sant fromma muslimer med god nivå på sin andlighet? Många evangelikaler vill inte tro att sådana finns. För en del av dem är islam = IS, en enkel och praktisk världsbild där man jämför det sämsta hos den andre med det bästa i det egna. (Vem var det som först sade att man inte skulle göra så. Var det faktiskt gamle ärkebiskop Nathan?)

Sofia Lilly Jönsson menar att debattartikeln uttrycker en brist på pastoralt ansvar. Det måste jag hålla med om. Visst är det så att många av de ilsknaste rösterna inte kommer inifrån Svenska kyrkans egna led, men att debattartikeln orsakat allt från besvikelse till vrede hos rätt många både kyrkobesökare och medlemmar i SvK är ganska självklart. Hur kan man som präst anse att det är värt det… det förstår jag fortfarande inte.

SLJ tyckte att debattartikeln var mer av politisk retorik än teologisk diskussion, med en argumentation som bygger på falska dikotomier. Artikeln antyder ganska tydligt att om man inte håller med domkyrkoprästerna är man mörkermän som sanktionerar våld, som hatar eller som inte vågar. Det är mycket möjligt att storkyrkoprästerna inte förstod att det är ett mycket logiskt sätt att läsa vad de skrev – eller så ignorerar de alla som har fel åsikter, och skriver bara till de som har rätt? Storkyrkoförsamlingen är en församling nästan utan boende inom församlingens geografiska gränser. Storkyrkoprästerna behöver inte ta ställning till hur tvärsnittet av medlemmar och kristet troende i Sverige ser ut; de tar hänsyn till en viss grupp människor. Redan första gången jag såg denna artikel ”Uppståndelsen förytligas av bokstavstro”
http://blogg.svenskakyrkan.se/katedralakademin/files/2014/04/Svensk_kyrkotidning_4_2014_Sabina_koij.pdf
av domkyrkolektor/domkyrkoteolog Sabina Koij – som öht hellre talar om sig själv som ”teolog” än som präst – studsade jag över perspektivet.

Vi måste kunna bemöta människor för vilka tron på övernaturliga mirakel är en omöjlighet

Det är de enda typer av medlemmar som finns i fokus; de som John Shelby Spong kallar för ”kristna i exil”. Övriga är ointressanta.

Varför går ärkebiskop och representant för kyrkokansli omedelbart ut med stöd för en sån här artikel, undrar jag. Rimligen borde alla med lite känsla för den religiösa pluralism, som ryms inom svensk kristenhet i allmänhet och Svenska kyrkan i synnerhet, inse att den är djupt provocerande för många. Provocerande på ett obra sätt. Saknas denna känsla för fotfolket i ledningen?

Förmodligen är debattartikeln ett tecken på att storkyrkoprästerna lever i en snäv liten åsiktsbubbla. Om de hade lämnat ett utkast av artikeln till några personer som inte tänker som de själva hade de kunnat få mycket god kritik och åstadkommit något mycket mer konstruktivt, istället för som nu mest en massa ont blod. Interreligiösa inslag i kristna gudstjänster har förekommit i Storkyrkan även före Ulfvebrands tid, påpekar han i radiodebatten. Med andra ord kan man inrama det hela på ett annat sätt, utan att skapa le storkyrkodebacle grand plus. Ulfvebrand kanske skulle fråga sina föregångare hur man gör… fast Ludvig Jönsson är ju död, förstås. Äsch då.

)()()()(

Jag har samlat ihop de länkar jag hittat om storkyrkodebaclet, här.
https://rebellaundrar.wordpress.com/2015/08/25/storkyrkodebaclet-lanksamling/

Annonser

One thought on “Storkyrkodebatt utan möte

  1. Ping: Storkyrkodebaclet: Länksamling | Rebellas andra

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s