Eskatologisk Jesus eller inte

När den gamle prästen och teologen Eskil Franck till slut upphörde att betrakta sig som kristen blev kristendomens eskatologiska vinkel en av de avgörande punkterna. Youtube-filmad diskussion med nedskrivet citat hittas i ett av den här bloggens tidigaste inlägg. Franck lärde sig under sina doktorandstudier att många exegeter (alltså bibeluttolkare) särskilt i början av 1900-talet menade att Jesus när han vandrade på jorden varit en eskatologisk sluttidsprofet; med det menas ungefär en människa som går omkring och säger ”Tagen er i akt, tidens slut är nära”.

Att de tidiga kristna väntade sig Jesus snara återkomst, och därmed tidens slut, är uppenbart från något (några?) av Pauli brev. Det är rätt länge sen nu, som Paulus skrev de där breven. Jesus har ännu inte kommit tillbaka.

Inte alla bibeluttolkare menar att Jesus varit eskatologisk profet. Exv. Jesusseminariet avvisar uttryckligen den hållningen; det finns ett stycke om den utvecklingen på engelska Wikipedia. Citatet nedan nämner vad Jesus-seminariets medlemmar skriver i ”The Five Gospels”.

Den icke-apokalyptiska vinkeln fann mark under 1970- och 80-talen då forskningen om Jesus flyttade ut från de religiösa miljöerna och in i den sekulära universitetsvärlden. Marcus Borg skriver ”det konsensus som tidigare fanns om att Jesus varit en eskatologisk profet som förkunnade världens nära slut har lösts upp”, och hittar två skäl till denna förändring. För det första har passager i evangelierna som syftar på en kommande Människoson sedan 1960-talet betraktats som instoppade i efterhand, av de tidiga kristna. För det andra började många forskare att betrakta det Guds rike som Jesus talade om som en realitet i nuet, en ”förverkligad eskatologi” snarare än som världens snara slut (Luk 17:20-21).* De apokalyptiska element som tillskrivits Jesus kommer, enligt The Five Gospels, från Johannes Döparen och från de tidiga kristna.

Wikipedia-artikeln menar också att en icke-eskatologisk Jesus är en betydande trend i modern forskning om den historiska Jesus, men att de flesta fortfarande håller på att Jesus förkunnade världens snara slut.

Man hittar inte mycket av eskatologi i evangelierna, väl? Är det inte lite svårt då att mena att detta ska ha varit en mycket viktig del av Jesu förkunnelse?

Asså, så här nu ba.

Om Jesus var eskatolog, blir det ganska svårt att vara hans lärjunge 2000 år senare. Snubben hade ju uppenbart fel.

Jesus kan, som Jesus seminar-folket säger, mer ha tänkt på Guds rike som något här och nu. Visst. Men om Jesus inte var eskatolog hade de tidiga kristna fel. Vad händer då med hela det kristna bygget? Katolikerna med sin högt värdade Tradition kan ju bara sticka och dränka sig… eller?

Jag som trodde att de kristna teologerna kanske övergav det där med Jesus som eskatologisk profet för att det blev teologiskt och trosmässigt ohållbart. Det verkar som om de flesta tycker det vore värre om de tidiga kristna hade fel? Med tanke på att hela religionen bygger på skrifter som dessa tidiga kristna skapade blir det onekligen lite svårt, sådär.

Alternativt är detta ett sånt där koan, en omöjlighet, som handklappningar med en hand. Nåt mystiskt, som inte ska förstås annat än på ett icke-logiskt sätt. Kristendomen som mysteriereligion.

Fyrkantig och svartvit.

Fyrkantig och svartvit.

Jag läste Eskil Francks bok ”Giv mig, min son, ditt hjärta” med stort intresse. Jag tyckte att hans logik höll.

Eskatologin, världens slut, Kristi uppståndelse och de dödas uppståndelse – det blev kärnpunkterna för Eskil Franck. Man anar att den medvetenhet om den egna dödligheten som kommer med åldern säkert har spelat roll för processen. Hoppet om något efter detta.

De jag sett som avfärdat Eskil Francks nya tankegångar och inte förstår varför han inte längre kan se sig som kristen, har gjort avfärdandet med en kokett handledsviftning. Franck är ”svartvit”, säger de, precis som den schartauanska bakgrund som en gång formade honom.

Det argumentet är bara för billigt. Om du anser att kristendomen bygger på något annat, än vad Franck kom fram till – för katten, berätta vad! istället för att bara avfärda honom med ett adjektiv.

)()()()(

* Tillfrågad av fariseerna om när Guds rike skulle komma svarade han: ”Guds rike kommer inte på ett sådant sätt att man kan se det med sina ögon. Ingen kan säga: Här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är inom er.”

Annonser

2 thoughts on “Eskatologisk Jesus eller inte

  1. Alla som lever sitt liv fullt ut i denna världen, så som Jesus gjorde i myten, kommer att gå under, ”bli korsfästa”. Jesus var exemplet på en fullkomlig människa. Men det kan hända var och en. Det är det som den yttersta tiden handlar om. Jesus återkomst sker i människans själ. Myten är symbolisk. Kristus återkomst har skett många gånger och sker ännu. I kristendomen är personlighetens undergång och transformation projicerad på döden och uppståndelsen. Men upptagandet till ”himlen” sker bara till den del som människan har accepterat och levt ut hela sin personlighet ”alla dessa små som tillhör mig”. Lev ditt liv så väl som du kan och lyssna på din inre röst och var skeptisk mot ”falska profeter” (ideologi) så kommer även du att genomleva Kristus drama. Inte efter döden men här och under din livstid.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s