Människor hämtar inte sina värderingar från helig Skrift, utan lägger in sina värderingar i Skriften

Det här är en lustig genre, som jag bara sett i amerikansk TV. Shower dit man bjuder gäster som pratar om seriösa ämnen, fast värden skämtar till det och det gäller för gästen att ha glimten i ögat. Ibland blir det bra just på grund av att formen är så respektlös. Här är Reza Aslan i ”The Daily Show”.

Vad mänskor måste förstå om religion är att det handlar mycket mer om identitet, än enbart om trossatser och praktik. De sakerna är viktiga men när man säger att jag är jude, jag är muslim eller jag är kristen, är det ett uttalande om identitet i mycket högre grad än om vad man tror på. Om jag säger det så här: sju av tio amerikaner kallar sig kristna. Sju av tio. Tänk på det ett ögonblick. (…) Betyder det att sju av tio amerikaner går i kyrkan på söndagarna, eller att sju av tio amerikaner regelbundet läser Bibeln, eller att sju av tio amerikaner kan berätta något mer om Jesus än att han föddes i en krubba och dog på ett kors? Nej, givetvis inte! Den överväldigande majoriteten av dessa 70% som säger ”jag är kristen” berättar om sin identitet, som innehåller nationalitet etnicitet världsåskådning och politiska åsikter – allt det i ett paket. Religionstillhörighet handlar om vem man är som person, lika mycket som om vad man tror och vilka ritualer man utövar.

En sak som störde mig med David Thurfjells ”Det gudlösa folket” var bristen på jämförelser med andra verkligheter än den svenska. Eftersom många om inte nästan alla av de företeelser han beskriver finns även på annat håll börjar jag undra om det han beskriver faktiskt förklarar resultatet, där svenskar säger att de inte är religiösa och absolut inte kristna fast de ligger allra högst i mätningarna, om man frågar dem om det finns – nu minns jag inte formuleringen och har inte boken här, men det var en mer luddig formulering om någon typ av högre makt, eller tja. Något. Ni vet, alla de där svenskarna som säger ”Jag tror inte på Gud, men jag tror på något.”

Vi är lika religiösa som många andra folk – åtminstone nästan – fast det uttrycks på annat sätt, blir slutsatsen av Thurfjells bok. Det ligger det väl kanske något i. Å andra sidan borde vår officiella avbild som så avkristnade och sekulariserade hjälpa till att förverkliga den självbilden. Det gör den säkert – vad gäller det kristna, men det finns så mycket annat. Luddig allmänandlighet av olika slag.

Jämför jag David Thurfjells beskrivning av svenskarna med Reza Aslans är väl jämförelsen inte jättebra, för amerikanerna är ett kyrkgående folk på ett helt annat sätt än vad svenskarna är, men att väldigt många kallar sig för kristna där som på intet sätt är utövande är uppenbart. Frågan är om inte just det är väldigt, väldigt amerikanskt: alla förväntas ha en etnicitet och en religion. Största gruppen är WASP, vita anglo-saxiska protestanter, men det finns många fler. USA kanske är vår motpol, på sätt och vis. Just det att människor så starkt knutit sin identitet delvis till religiös tillhörighet har säkert hjälpt religionen att behålla greppet – men det går utför även där. Den senaste ”Pew Research”-undersökningen visade på en stor ökning av ”nones”, de som inte betraktar sig som hörande till någon religion.
http://www.pewresearch.org/fact-tank/2015/05/13/a-closer-look-at-americas-rapidly-growing-religious-nones/

De amerikanska kristna tidningarna har vid det här laget skrivit spaltkilometer om saken. Sen kan man fråga sig i vilken mån detta avspeglar en faktiskt minskning i religiositet, och i vilken grad det mest betyder att organiserad religion inte längre nödvändigtvis är en del av människor identitet utan kan strykas, om den inte känns som att den ger något.

Det finns, helt uppenbart, allvarliga problem med religiöst våld i världen, särskilt inom islam och i Mellanöstern. Men om man ska ge religionen skulden för allt våld som utövas i religionens namn, måste man också säga att alla handlingar av medkänsla som utförs i religionens namn, gjordes på grund av den. Man måste säga att alla kärleksfulla handlingar som utförs i religionens namn, utförs på grund av den. Det är inte hur människor vanligen tänker. De fokuserar väldigt mycket på det som är negativt.

Frågan är om religionen är en drivkraft eller ett uttrycksmedel.

En del av problemet är den här missuppfattningen att människor får sina värderingar från sina heliga Skrifter. I själva verket är det vanligare att människor stoppar in sina värderingar i Skrifterna. Jag menar, annars skulle alla kristna som läste Bibeln läsa den likadant. I det här landet, för mindre än 200 år sedan, använde slavägare och de som var emot slaveriet samma Bibel för att rättfärdiga sin ståndpunkt, men inte nog med det. De använde också samma bibelverser. Det är poängen med heliga Skrifter. Dess kraft kommer från dess formbarhet. Man kan läsa dem på vilket sätt man vill. Om du är en våldsam kvinnohatare hittar du massor i både Koranen och Bibeln som rättfärdigar dina åsikter. Om du är en fredlig feminist hittar du precis lika mycket som rättfärdigar dina.
(…)
Utan tolkning är helig Skrift bara ord på en sida. Den behövs att någon läser och konfronterar den för att den ska få något innehåll. I den transationen tar man med sig själv, sina åsikter, sin politiska tillhörighet, sina sociala värderingar, in i texten. Hur man läser helig Skrift handlar i mycket hög utsträckning om vem man är.

En bläckplump. Säg mig vad du ser, och jag ska berätta för dig vem du är.

En bläckplump. Säg mig vad du ser, och jag ska berätta för dig vem du är.

Till detta kan man lägga, förstås, att värderingar förs vidare i religiösa sammanhang – men det står sammanhangen för, i mycket högre grad är Skrifterna.

Jag frågar mig vad det betyder när Reza Aslan kallar sig för muslim. Kanske bara att han inte längre kan kalla sig för kristen, men att han ändå har kvar ett intresse för religion – samt att han vistas i en kultur där människor helt enkelt förväntas ha en religion. Än så länge är det så, även i USA. Men gruppen ”nones” växer. Är jänkarna på väg åt det svenska hållet? Vänta och se.

Annonser

2 thoughts on “Människor hämtar inte sina värderingar från helig Skrift, utan lägger in sina värderingar i Skriften

  1. Ping: Döden, tolkningsrastret och meningen | Rebellas andra

  2. Ping: Vad Bibeln säger om homosexualitet | Rebellas andra

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s