Jesus á la Armstrong

Karen Armstrongs bild av Jesus är… jag låter henne tala för sig själv.

Om den historiske Jesus vet vi mycket lite, eftersom alla tillgängliga uppgifter kommer ur texterna i Nya Testamentet som inte i första hand återger faktiska sakuppgifter. Jesus tycks ha varit en karismatisk helbrägdagörare och utövare av ahimsa, icke-våld, som uppmanade sina anhängare att älska sina fiender. Liksom andra samtida profeter predikade han Gudsrikets nära förestående ankomst, en ny världsordning där de mäktiga skulle störtas och de obetydliga upphöjas. De rättfärdiga döda skulle uppstå ur sina gravar och hela världen skulle tillbe Israels Gud.

Att helt plötsligt använda begreppet det österländska begreppet ahimsa om Jesus är en smula förbluffande. Armstrong menar att judendomen vid denna tid har utvecklat samma rättviseetos som de österländska religionerna – det är alltså något relativt nytt. Att hon väljer ordet ahimsa kan väl ha något att göra med detta. En vanlig översättning av ”ahimsa” är icke-våld, men det är knappast vad som avses här (Jesus rensar templet, någon?)

Influenserna från fariséerna, de som senare blev ursprunget till den rabbinska judendomen, är uppenbarligen stort. Eller kanske jag snarare borde säga att kristendomens fariséiska ursprung är tydligt. När Jesus kläcker sin version av den Gyllene regeln är han tämligen övertydligt inspirerad av rabbi Hillel. (Den som inte känner till Hillels version av den Gyllene regeln kan t.ex. läsa på Wikipedia.)

I övrigt följer Armstrong de som målar upp Jesus som eskatolog, sluttidsprofet. Det är en vanlig bild. Inte alla håller med. Hm, det eskatologiska får bli ett eget blogginlägg, tror jag.

Armstrongs Jesus är tydligt placerad i sin judiska kontext och lyfts inte därifrån. Även hans lärjungar och efterföljare betraktades som en judisk grupp, om än kanske en smula udda. Å andra sidan fanns det säkert flera udda judiska grupperingar.

Senare, när den judiska kristendomen dött ut och hednakristendomen tagit över, lyfte de kristna Jesus ur hans judiska sammanhang.

Det finns en nutida kristen rörelse som vill förstå Jesus bättre genom att gå tillbaka till den judiske Jesus. Om det är ett mål, om Jesus måste ses genom judiska ögon för att förstås, och om det är viktigt för en kristen. Då måste man rimligen anse att kristendomen började vara ute och cykla redan något hundratal år efter Jesu död.

Annonser

One thought on “Jesus á la Armstrong

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s