Abort 4: Matematik

Varför är abortfrågan så viktig? Räcker det inte med preventivmedel? Varför bryr jag mig? Har Rebella såna skamkänslor över sina egna aborter (eftersom hon resonerar så skamlöst om saken är det uppenbart att hon är en slinka, hon har säkert aborterat flera gånger om) att hon skriver sånt här för att förtränga dem?

Jag är och har varit för matematiskt lagd för mitt eget bästa. I gymnasiet tuggade jag på de siffror som vi fick oss till livs i sexualkunskapens upplysningar om olika preventivmedels grad av säkerhet, och insåg att det blir trots allt rätt många oönskade graviditeter – vilket varken lärare eller klasskamrater verkade reflektera över, så jag höll mun. Men tänkte gjorde jag.

De procentsiffror man ofta ser är ganska intetsägande om man inte fördjupar sig i vad de står för. På Wikipedia hittar jag artikeln Pearl Index, som förklarar det system som brukar användas.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pearl-index
https://en.wikipedia.org/wiki/Pearl_Index
När man säger att kondomer är säkra till 85 eller 98 procent, beroende på hur de används, menar man att hos 100 kvinnor som använder metoden i ett år inträffar 15 graviditeter hos de som använt kondomer på mindre optimalt, mer genomsnittligt sätt, och 2 hos de som använder dem perfekt. P-piller osv. är säkrare men ingen preventivmetod är säker in till minsta promillen.

Siffrorna för olika preventivmedel varierar lite i olika källor. Jag tänker mig att det måste bero väldigt mycket på hur ung testgruppen är, och hur mycket sex som man kan bli gravid av – vaginalsex, alltså – som de sysslar med. Trots vad man kan tro om man ska döma av kvällstidningslöpsedlar knullar inte alla människor hela tiden, och fertiliteten avtar med åldern. Men om vi struntar i det finliret, utgår från svenska Wikipedias siffror (som spontant verkar stämma hyggligt med vad jag sett på annat håll, de är tillräckligt tillförlitliga för syftet) och tar fallet kondom, perfekt använt. Ett Pearl-index om 2 betyder att om 100 kvinnor använder kondomer så perfekt som bara är möjligt under ett år inträffar 2 oönskade graviditeter. Logiken och matten berättar för oss att i så fall inträffar bland 100 kvinnor som använder kondomer så perfekt som bara är möjligt under 10 år hela 20 oönskade graviditeter. Om jag tillåter mig att förenkla lite: var femte kvinna blev gravid under tioårsperioden.

Det är faktiskt rätt mycket.

Hälften av kvinnorna i Anneli Keros studie om aborter hade använt preventivmedel, de blev gravida ändå. See my point? Familjeplanering kräva denna backup-metod. Kvinnor som alls inte vill ha barn ska vi bara inte tala om.

Alla kvinnor har någon gång upplevt en försenad menstruation. (Att mensen ska gå som en klocka, och att alla avvikelser från den heliga mensrytmen är tecken på sjukdom eller problem är en myt.) Alla kvinnor som inte levt hela sitt vuxna liv i celibat har därför en eller flera gånger undrat, flyktigt eller mer intensivt, om de blivit gravida. Så har även jag. Alla som undrat om de varit med barn, vid något tillfälle när det absolut inte varit lämpligt och/eller med någon som man inte önskade ha barn med – det vill säga så gott som alla kvinnor som inte är för unga för att ha hunnit med den erfarenheten – vet att aborten är en nödvändig backup-plan. 18 års ansvar är, trots allt, inte alltid ett alternativ. För en del av oss har det aldrig varit det.

Såvida man inte tänker syssla med sex enbart med en människa som man kan tänka sig att om nio månader ta emot ett barn tillsammans med, är abort som backup-möjlighet en nödvändighet. Visst kan man tänka sig par som vill ha barn, bara inte alltför många och alltför tätt, som använder preventivmedel av det skälet och som inte har några problem med denna nivå av säkerhet. De slipper att få barn varje år, och det räcker. Visst finns det också kvinnor som inte har något emot att få ett sladdbarn när de är 40+. Visst finns det män som inte har något emot ytterligare barn när de är äldre (det ser vi inte minst på alla män som börjar om, med ny familj och ny yngre fru).

Men inte alla funkar så. Inte allas liv ser ut så.

På frågan om det går att diskutera preventivmedel utan att diskutera abort skulle jag därför svara nej. Om man vill tro att man kan sexa utan att vilja ha barn, och genom preventivmedel helt kan ta bort risken att behöva göra en abort, ägnar man sig antingen åt avancerat självbedrägeri eller så är man inte särskilt bra på matte. Eller så sov man under sexualundervisningen i skolan. Eller… hur funkade de flesta i min skolklass, som inte reagerade? Man skjuter bort? Det händer inte mig? Man borde diskutera abort som backup-metod i sammanhanget, tycker jag, om man ska vara ärlig. Att man inte gör det beror förmodigen på att man inte vill ge intrycket att det bara är att göra abort, så strunta i preventivmedel ni.

Såvida man inte lever enligt ”sex enbart inom äktenskapet/det fasta förhållandet” samt ”fasta par ska i varje ögonblick alltid vara beredd att ta emot ett barn om nio månader” – och inte bara säger sig göra det, utan faktiskt gör – bör man alltså inse att man kan behöva göra en abort. Om man inte alltid levt så bör man inse att man mycket väl hade kunnat behöva göra en, alt. vara med om att kvinnan man varit samman med fick en utförd. Man bör också inse att andra i ens närhet kan behöva göra det, eller redan har gjort. (Det har de. Hälften av alla kvinnor i Sverige har gjort, eller kommer att göra abort någon gång under sitt fertila liv.)

Kvinnor som gör mer än en abort döms ofta ut som ansvarslösa. Implicit är det slampstämpeln som smackar till: kvinnor som utövar för mycket sex och/eller med fel personer, eller på fel sätt, anses ansvarslösa och värda förakt. Mer än en abort måste väl betyda ansvarslöshet… eller?

Om vi begrundar matematiken bör vi komma fram till att en kvinnas sexuella vandel inte behöver ha så mycket med saken att göra. Man kan mycket väl utöva sin sexualitet enbart inom äktenskapet och använda preventivmedel efter bästa förmåga och lite till, och med lite otur ändå bli gravid mot sin vilja både en och två gånger.

20 graviditeter bland 100 kvinnor som använder kondom enligt konstens alla medel i 10 år. Det är inte så att den som blivit gravid mot sin vilja ”gjort sin gång” och är säker för resten av de tio åren. Risken är lika stor framöver för henne som för de övriga. Om Lisa Larssons risk för en graviditet under en tioårsperiod är 20%, och hon blivit gravid en gång är hennes risk att bli gravid med samma preventivmetod igen exakt lika stor de närmaste tio åren. (Vi bortser från risken för minskad fertilitet efter abort. Den risken är gravt överdriven.) Inför varje icke påbörjad tioårsperiod är Lisa Larssons risk att under perioden bli gravid två gånger 4%. (0,2 * 0,2 = 0,04) Liten risk, kan tyckas, men i Sverige finns ca 4,5 miljoner kvinnor varav antalet som befinner sig i fertil ålder borde vara något mellan en och två miljoner. Visst fanken händer det, varje år.

Vad menar människor när de säger att svårast att förstå är de kvinnor som gjort mer än en abort? Den formuleringen dök upp i en kommentar, men att jag tar upp den beror inte så mycket på den kommentaren som på att den är ständigt upprepad, alltid återkommande. Menar de att kvinnor som gjort en abort borde skärpa sig och sedan använda p-medel? Beklagar, men det är ingen garanti. En och annan kommer att bli gravid två gånger trots p-medel. Menar de att en kvinna som gjort en abort borde lida så mycket av upplevelsen att hon tar till alla klutar, inklusive celibat, för att slippa vara med om det igen? och att de inte förstår varför hon inte gör det? med andra ord stämplar de kvinnor som går igenom mer än en abort som emotionellt eller rationellt undermåliga? I så fall har den som säger så en överdriven uppfattning om hur hemskt det är att göra abort. Och nej, det beror inte på att kvinnor som gör abort inbillar sig att det inte är ett liv som släcks. Tvärtom använder de oftast ordet ”barn” om det som tas bort. Mer om detta senare; jag vill läsa Anneli Keros avhandling ordentligt innan jag kommenterar den mer än så här i förbigående.

Människor blir gravida trots p-medel. Detta är den insikt som goda mattekunskaper ger, som alltför få verkar ha och utnyttja.

Själv har jag aldrig varit gravid, men jag har vetat i hela mitt vuxna liv att preventivmedlen inte är tillräckligt säkra för att tillgång till abort inte ska behövas som backup-plan. Jag känner starkt för ämnet eftersom jag vet hur oerhört väsentlig aborträtten är och varit för min möjlighet att kunna planera för och styra över mitt liv. Att jag tillhör den hälft av landets kvinnor som aldrig behövt utnyttja den ändrar ingenting. Det gick ju liksom inte att veta på förhand.

)()()()(

Jag är feg, som utformat det här blogginlägget som jag gjort. Jag borde inte så noggrant se till att jag får ett tillfälle att säga att jag minsann själv inte gjort abort. I människors hjärnor finns alltför ofta en sammankoppling mellan aborter och sexuell vandel (vilket på modernare swensko betyder huruvida kvinnan ifråga är en s.k. dålig flicka eller inte). Normalt utgår ju människor från att den som gjort abort varit slarvig, och här står jag och deklarerar att jag minsann inte har gjort någon abort så kom inte och försök med den stämpeln på mig, tack så mycket! Bah.

Istället borde jag stolt utgå från att vem jag är och hur min sexuella vandel ser ut – alltså om det i någon mening är rimligt att slampstämpla mig eller inte – inte spelar någon roll. Det gör det ju inte för en man som diskuterar sådana här frågor, och det borde det inte göra för mig heller. Genom att försvara mig mot anklagelsen har jag, på ett sätt, accepterat att det spelar roll; att min röst, om jag låter människor tro att jag kanske gjort en abort eller flera, tappar i värde. Då är det bara att avfärda allt jag säger med ”äh, hon försvarar sig eftersom hon har dåligt samvete, så typiskt såna där ansvarslösa kvinnor”.

Jag känner anklagelsen in på huden, även innan den uttalats. Vi kvinnor är vana vid att bedömas på våra sexuella beteenden och även på blotta antaganden om dem. Min egen story är snarare att ha blivit betraktad som tråkig och sipp; jag anser förvisso inte att det är sant men så har folk betraktat mig, utifrån vad de sett och trott sig veta. Den domen är inte heller så kul, även om den inte drabbar lika hårt som slampstämpeln.

Jag vill faktiskt inte kunna avfärdas med hjälp av slampstämpel-argumentet. Jag hoppas att slippa utsättas för den. Så jag är feg och håller god min i elakt spel, denna gång, och skyller på att när jag säger att kvinnor borde komma ut ur abortgarderoben måste jag ju förklara varför jag inte själv kommer ut ur den. Nej, jag har inte själv gjort abort, men frågan är oerhört viktig för mig ändå – vilket är fullt naturligt för en kvinna som inte sett barn som sin högsta önskan i livet.

One thought on “Abort 4: Matematik

  1. Ping: Abort och preventivmedel. När Rebella håller med syster Sofie, del II. | Rebellas andra

Kommentera

