När uppstod bokstavsläsningen?

I ett blogginlägg från april – fyra månader sen – om den kristna fundamentalismens historia frågade jag mig

När uppstod då denna trend med bokstavstroende, som Armstrong menar är helt modern? Förhoppningsvis får jag veta när jag läser de föregående kapitlen.

Nu när jag läst hela boken och dessutom hunnit tugga en del på den skulle jag säga att det kommit smygande, från århundradet före reformationen och framåt, och utmejslade sig i sin tydligaste form i den amerikanska fundamentalism som skapades ungefär i skiftet 1800-1900-tal.

Kommentera

