Någon nyttjade nyss kontaktformuläret

till att mejla en länk till en annan av attackera-PP-filmerna, där man visar en människohand som står och petar med pincett i aborterade foster samtidigt som någon annan står och pratar sakligt om vävnader och forskning.

Formuleringarna i mejlet satte citationstecken på ”vävnad”. Mejlaren menade att en viss sekvens i filmen ”fick mig att förstå vad det handlar om”. Antiabortaktivisterna brukar ju föredra att säga ”kroppsdelar”; jag gissar att det är den formuleringen som mejlaren tänkte på.

Men vet du, ingen är intresserad av att forska på en hand eller ett ben från ett foster. Ingen är intresserad av vad vi i dagligt tal kallar för kroppsdelar. Däremot kan levervävnad vara intressant. Okej, jag vet inte om just lever är högintressant, men du hajar? De kanske hellre vill ha njure, benmärg eller hjärna – jag har ingen aning. Jag tror inte man vill ha ”en lever” nödvändigvis utan leverceller som sitter ihop… en fungerande vävnad. Det heter så.

Filmen har alltså inte ”fått dig att förstå vad det handlar om”, utan lurat dig – ifall det nu var just det där med kroppsdelar/vävnader du tänkte på, alltså. Ditt mejl var såpass otydligt att jag inte säkert vet. Kanske du bara ville att jag skulle titta på äckelvideo.

I största allmänhet ser det inte vackert ut på filmen, nej. Men proffs pratar sakligt om saker som andra finner äckliga. Det hör till.

Äckel är inte mått på något annat än äckel. Det skulle gå finfint att göra äckelfilmer som avskräckte folk även från canceroperationer, så de sköt upp dem en eller två månader till. Själv skulle jag aldrig klara att skära i en levande människa, vare sig nedsövd eller lokalbedövad, men jag är glad över att det finns folk som klarar att bli kirurger.

De aborterna på filmen, i skålen på bordet, måste vara relativt sena. Jag gissar på 20 veckor eller mer – då är jag verkligen inte expert, gissningen är jättegrov men det är iaf ingen tidig abort.

Fostren ska väl gå till biologiskt avfall, antar jag. (Det är i sig en sak som inte är helt självklar: vad gör man med aborterade foster. Det blir liksom gråzon och lite fel hur man än gör.) Kanske man har samlat i en skål för att kunna prata om med den låtsade forskargruppen, jag vet inte. Gissningsvis är det som ligger i skålen sönder just för att man tagit vara på något inre organ, vars vävnad man tänkt forska på.

Men gör inte spektakel med aborterade foster. Stå inte och plocka i dem framför kameran för att åstadkomma äckelvideo i syfte att attackera amerikanska kvinnors möjlighet att få abort…. Resultatet av det, om det lyckas, är bara dåligt, och själva plocket är… ja, det går att filma äckliga saker inne på en abortklinik. Det bör inte förvåna någon, men själva plockhandlingen är äcklande i sig.

Om du med handen, du i attackfilmsteamet, menar att det du plockade i faktiskt var en människa så borde du väl behandla det med respekt. Var det du som menade att du hade respekt för livet? Skulle du göra likadant med en vuxen, död människa som av något skäl inte var intakt, för att visa upp för kamera? Någonstans tror jag inte att du skulle det. Det okränkbara människovärdet ända från befruktningen – eller hur var det?

Kommentera

