Abort 3: Även en arg katt hittar ibland ett korn

Thomas Idergard har rätt i att vi har en ganska smal åsiktskorridor i Sverige och att vi ganska ofta försöker klubba ner och tysta de åsikter som vi inte delar. Hans analys av de två Almedalen-seminarier som han i Signum recenserar under rubriken ”Att sparka på den som ligger”
http://signum.se/att-sparka-pa-den-som-ligger/
tappar dock rätt mycket i trovärdighet, beroende på en aspekt av samtalen ifråga som Idergard inte kommenterar. Han blundar för att det fanns en mycket viktig faktor gemensam för dessa två seminarier, som säkerligen styrde dess ton till att bli mycket hård: Thomas Idergard själv.

Visst låter det som om hans motståndare förföll till mindre hedervärda yttranden, och att de använde den ganska svenska ryggradsreflexen ”sånt får/bör inte sägas öht”, och givetvis har de ansvar för vad de säger och hur de agerar. Men eftersom Idergard själv kör med metoder som att påstå att meningsmotståndaren blir chockad av att höra intellektuella motargument
http://www.dagen.se/k%C3%A4nslosamt-n%C3%A4r-abort-diskuterades-i-almedalen-1.371824
samt helt ödmjukt menar att vem som helst skulle komma till samma slutsats som han själv, bara de tänkte logiskt (i en TV-intervju från Almedalen
http://www.svtplay.se/klipp/3066125/idergard-tillbaka-i-almedalen
i det morgonsoffprogram där han själv en gång arbetade som politisk kommentator) passar den idergardska offerkoftan synnerligen illa. Han talar till och med om mobbning! Jösses Amalia.

Att vara så illa påläst alt. ha så dålig insikt i biologiska och medicinska saker att man inte vet skillnaden mellan en fosterdiagnostik och ultraljudsundersökning inger ringa förtroende. Åsikten att färre kvinnor skulle göra abort om fosterdiagnostik var obligatoriskt skulle även jag finna märklig – för fosterdiagnostik var vad han sade, både i TV-intervjun och enligt Iréne Nordgren på Katolsk vision även i själva debatten.
http://www.katolskvision.se/blog/?p=16864
Om den som sade så var så ytterligt kaxig som Thomas Idergard skulle även jag kunna gapskratta i det läget. På sätt och vis måste jag ge Idergard rätt: i det läget låg han ner.

Grejen är bara att om man vill att människor ska sluta sparka bör man inte själv sikta på deras huvuden. Det kallas för den ”gyllene regeln”, och är en etisk regel som finns i flertalet stora religioner, inklusive kristendomen, och som även går utmärkt att omfatta helt utan religiös tro. Om Idergard fick stryk i Almedalen – vilket det väl låter som, inte minst på honom själv. Jag var inte där och kan inte bedöma saken. (Har någon en film eller ljudinspelning från abortseminariet vill jag jätte-jättegärna se/höra!) Men om det var så, bör det i första hand ha berott på hans massivt aggressiva framtoning. Arga katter har, som bekant, en tendens att få ett tämligen ofta rivet skinn.

En sak bör man dock ge Thomas Idergard cred för. Om jag minns rätt, och tolkade rätt det jag läst och hört av honom, har han hittat en diskrepans mellan hur vi som försvarar den nuvarande aborträtten (exakt så som lagen nu ser ut, eller med mindre justeringar) oftast pratar, och hur svenskens normala praxis kring abort ser ut. Skillnaden mellan hur vi pratar och hur vi agerar är ganska stor, och frågan varför det är så är mycket intressant. Idergards analys, om jag förstått det jag läst och hört av honom rätt, är att denna diskrepans beror på en enorm mängd dövat dåligt samvete och vägran att inse att det foster man aborterar är ett liv. Själv är jag övertygad om att han har fel. Jag kommer att visa varför.

Detta – alltså inte den Idergardska vinkeln, utan själva diskrepansen mellan vad som sägs om abort och hur vi handlar – är den fråga jag ämnar belysa i min nyss påbörjade serie abort-texter. Belysa, och visa att vi som är för en (någorlunda) fri abort i vår argumentation alltför ofta hukar som under ett hot – varför! när enda vägen till frihet är att spränga bojorna.

Jag tror att jag vet varför vi gör så. Jag ska förklara. Sen kommer jag att föreslå ett byte av strategi.

Man kan tycka att det budskap jag för fram skulle tjäna på att framföras under eget namn. Det är sant! så är det. Men nu är den här bloggen anonym, och jag tänker inte ändra på den saken. Jag tänker inte blogga om mitt religiösa sökande under eget namn. Det är inte det första jag vill att kommande arbetsgivare ska hitta när de googlar mig. Jag nöjer mig därför med mina ord, med mina resonemang, och hoppas att de ska falla i god jord hos någon, någonstans, som börjar fundera och tar det vidare. Samtidigt tror jag att de jag helst vill nå inte tillhör min bloggs stadiga läsare. Jag är inte ute efter att omvända prolajfare, utan att få ”normala” svenssons att fundera på hur de egentligen tänker och känner kring abort och jämföra med den officiella retoriken. Men nåja, det råkar väl även trilla in andra på bloggen än de som normalt surfar runt i den kristna bloggosfären samt dess utkanter – för jag får väl räkna mig till just denna utkant. Någon kristen bloggare är jag ju inte.

I och med denna artikel har Signum, vad gäller tonfall och metoder, gjort sig till… uhm. Är det lite hårt, kanske? Jag höll på att skriva ”lika goda kålsupare som Katolsk vision, med Thomas Idergard som de konservativa katolikernas egen Iréne Nordgren”. Jämförelsen känns inte klockren för metoderna och sättet skiljer sig åt en hel, men ingendera visar någon som helst misskund med de människor som de anser har fel. I bägge fallen är min association näbbar, klor och slagsmål.

Om någon undrar är det inte ämnat som en komplimang. Å andra sidan hyser jag något större förståelse för den som börjar ta till sådana metoder i underläge – för nej, det kan jag inte se att Idergard befinner sig i. Inte i någon aspekt som känns inpå det egna skinnet.

Kommentera

