Abort 2: Statistik

Asså du, Rebella. Hur var det nu. Hur stor andel av svenska kvinnor har gjort, eller kommer att göra abort under sin livstid? Kommer du att följa upp din fråga med att svara på den, eller?

De två modiga människor som tordes slänga ur sig en siffra* gissade på 10 procent, resp. 15-20. Min egen gissning låg på 25-35%, alltså någonstans mellan var fjärde och var tredje kvinna. Det är så mycket att alla känner inte bara en, utan flera kvinnor som gjort abort. Siffran var dock högre än så.

Hälften, omkring 50%, av svenska kvinnor gör någon gång under sitt liv en abort. Per kvinnoliv görs 0,6 aborter, men eftersom en del gör mer än en abort är det inte 60% av svenska kvinnor som gjort eller kommer att göra en abort, utan 50%.

Abort är alltså en helt normal erfarenhet under ett kvinnoliv. Det är inget som görs mest bara i utsatta marginalgrupper, såna där du och jag ingen känner. Aborter är i praktiken en helt accepterad metod att ta till som backup, när preventivmedlen slagit fel.

Vi anser oss idag ha rätt att styra när vi vill ha barn och inte, och betraktar det som ganska oproblematiskt. Vi gör abort när ett barn av diverse skäl inte passar i livet. Om vi redan har tillräckligt många barn. Om vi inte har ett förhållande, eller inte ett som vi vill satsa på för lång tid. Vi gör abort när vi blir gravida innan vi hunnit ut i arbetslivet, väl medvetna om att vi annars får så fruktansvärt låg moderskapspenning. Som systemet ser ut ska man helst ha jobbat ett tag innan man får barn. Vi gör abort när vi inte är beredda att ha ett sladdbarn, med ytterligare en spädbarnstid och ytterligare 18 års ansvar för minderårigt barn.

Så är det och det bör vi inse.

Problemet är att vi alltför ofta pratar som om abort var en marginell företeelse som mest kommer ifråga efter våldtäkt eller om den gravida är i tonåren. Vi beter oss som om vårt agerande vad gäller abort inte vore legitimt. Som om det inte vore okej att få abort eftersom man är nöjd med två ungar och känner att en tredje just nu skulle göra det snudd på omöjligt att kunna komma tillbaka till jobbet, som man sätter stort värde på.

Alla känner massor av människor som gjort abort. Ändå är det ytterst få som kan peka ut någon, mer än möjligen någon av de absolut närmaste, som gjort abort. Abort pratar man inte om. Aborten befinner sig i garderoben, precis som homosexualitet för 50 år sedan. Då var homosexualitet något farligt, och homosexuella de Andra. Konstiga människor. Sådana jag inte har någon beröringspunkt med… tror man, eftersom ämnet inte talas om. Så gott som alla kvinnor som gjort abort, och de män som hade blivit fäder om inte aborten utförts, befinner sig ju i abortgarderoben.

Tystnaden bereder marken för antiabortaktivisterna, som hittar en diskrepans mellan retorik och praktik och sedan klistrar dit sina egna, psykologiserande tolkningar. Jag menar att det främst är retoriken som borde ändras, inte praktiken. De flesta aborter i Sverige utförs nämligen mycket tidigt – 75% görs i nionde veckan eller tidigare, mer än 90% före den trettonde veckans början – och med dem ser jag inga moraliska problem.

Siffrorna hittade jag från början i en liten artikelserie om abort i DN från 2009. Därifrån hittade jag till Anneli Keros avhandling ”Paradoxes in legal abortion” från 2002**. Därmed hade jag äntligen hittat någon som utfört denna matematik. Visst är det lite märkligt att vi ständigt pratar om antal aborter per år, men undviker att omvandla detta till den enhet som blir enklast att föreställa sig: hur många av människorna i vår omvärld som gjort eller kommer att göra abort? Grovt räknat – inte i varje enskilt fall förstås, men ändå:

Hälften av kvinnorna på din arbetsplats.
Hälften av tjejerna i din gamla skolklass.
Hälften av dina kvinnliga studiekamrater på universitetet.
Hälften av kvinnorna på bussen, där du sitter och läser detta på din mobil.
Hälften av kvinnorna på biblioteket där jag satt igår.
Hälften av kvinnorna i området där jag bor.
Hälften… osv.

Gruppen män som befruktat en kvinna som sedan gjorde abort bör rimligen vara ungefär lika stor. Det händer förstås att de inte ens vet om det, men oftast är de införstådda med beslutet.

Kero påpekar att kvinnor gör abort i alla lägen i livet. Lite skillnader finns säkert mellan olika grupper, men inga större som förklarar varför vissa kvinnor gör abort och andra inte. Abort är nämligen inte ett tecken på att en människa är en misslyckad individ, utan en naturlig följd av att vi anser oss ha rätt att styra när vi vill ha barn.

Jag är helt för att vi tar oss den rätten och verkligen inte enbart av det pragmatiska skälet ”annars gör folk olagliga aborter och det är mycket värre”. Jag tycker också att vi ska tala klarspråk, och det gör alltför sällan de som försvarar vår abortlagstiftning.

)()()()(

Kanske jag borde be de som följer den här bloggen om ursäkt. Det var inte det här ämnet bloggen skulle handla om! men det har grott inom mig i flera månader, och nu är det dags… jag ska fortsätta på mina gamla spår också. Jag försäkrar. Men just nu blir det rätt mycket abort-krafs. Jag har en liten textserie att föra till slut.

* Eftersom aborttexterna från 2015 och början av 2016 är överflyttade från annan blogg, har kommentarerna inte kommit med.
* Se http://www.dn.se/insidan/lattnad-vanligaste-kanslan-efter-abort

One thought on “Abort 2: Statistik

  1. Ping: Abort 7: De sena aborterna | Rebellas andra

Kommentera

