Masadakomplexet

Åter till den där amerikanska paneldiskussionen om påve Franciskus, där det som sagt yttrades ett och annat intressant.

Katoliken Matt Malone och evangelikalen Michael Gerson har mycket gemensamt. Bägge har varit politiskt aktiva, dock inte på valbar post utan mer som talskrivare och liknande. De har en sak till gemensam: de är förbluffande överens om att de högerkristna med sin kulturkrigsinställning, oavsett samfund, har målat in sig i ett hörn som det gäller att på något hedervärt sätt lyckas backa ut ur.

Ca 19:30. Evangelikalen Michael Gerson säger

I högern, inte bara den katolska högern, är det många som känner sig som om de lever under belägring. De hoppas att påven ska ta deras sida i kontroversiella frågor, men han verkar inte tänka så.

Han beskriver rollen som fältsjukhus, inte den ena sidan i ett krig. Kyrkan ska ta hand om offren för alla vår tids påfrestningar. Det är ett annorlunda koncept, och jag tror absolut att den här riktningen har varit svårare för de som befinner sig till höger att förstå.

Gerson får en fråga om evangelikalernas reaktion på Franciskus, och inleder med att förklara varifrån han själv kommer.

Jag gick på Wheaton Collage, som är ett konservativt…
(Moderatorn flikar in: Billy Grahams universitet.)
Precis. Ett rätt konservativt ställe. När jag gick där var skämtet på campus att ledningen hade förbjudit föräktenskapligt sex – eftersom det skulle kunna leda till dans. Men…Gerson
(skratt från publiken)
Man kan nog säga att även evangelikalerna just nu inte riktigt vet åt vilket håll de är på väg. De känner att de kulturella trenderna absolut inte utvecklas i deras riktning utan snarare åt det libertarianska hållet, och de upplever sig vara under belägring. Deras modell av engagemang i sociala frågor har misslyckats, och vänt människor emot dem istället för att övertyga dem. Det är många som förstår det nu, och letar efter en ny modell för engagemang i sociala frågor. Hur gör man både och? Hur försvarar man sina rättigheter, men utan att bli betraktad som bara en av alla dessa grupper som försöker göra sin egen vision gällande? Hur undviker man det?

Jag har varit inblandad i ett projekt nyligen (…) Jag har sysslat med enkäter till ett antal evangeliska pastorer och ledare om just detta ämne, hur vi engagerar oss vad gäller samhällskulturen. Exemplet Franciskus dyker upp igen och igen och igen, som någon som lyckas hålla fast vid traditionell doktrin men på ett vinnande och övertygande sätt.

Så jag tror han har en verkligt inflytande, även utanför hans eget samfund.

Matt Malone om Franciskus, ca 25:00.

Malone3Han är djupt övertygad om att vad vi är kallade till att vara är evangeliserare, inte aktivister. Hans inställning som herde och hans sätt att vistas i den här världen är möte, inte konfrontation. Jag tror det är särskilt viktigt just nu, för om vi fortsätter att betrakta vårt engagemang i det offentliga livet – särskilt här i vårt land – som en serie konfrontationer och slag som måste utkämpas, kommer det oundvikligen att leda till ett slags Masada-komplex där vi känner att vi är belägrade av krafter omkring oss. Och den trängdheten, den rädslan, tror jag att påven betraktar som motsatsen till den generositet, öppenhet och den inkluderande inställning som evangeliet självt förkunnar.

Masadakomplex som en följd av en konfrontativ inställning och kulturkrig, istället för dialog. Lika giltigt för både höger-evangelikaler och konservativa katoliker.´

Masada är alltså den klippa eller platå utanför Jerusalem där, enligt den judiska myten, de sista överlevande seloterna från det uppror som ledde till det andra templets förstörelse barrikaderade sig, och till slut begick kollektivt självmord istället för att ge upp. Arkeologi har inte kunnat hitta något stöd för sanningshalt bakom myten, men som vanligt vad gäller myter är det nog ganska irrelevant.

Intressant.

)()()()(

Texten är faktiskt skriven innan jag gick i taket över Signums okritiska rapport om de amerikanska antiabortaktivisternas (a.k.a. prolajfarnas) lyckade kampanj mot Planned Parenthood… men visst passar den in fint. Hur ska ett civiliserat samhälle kunna samtala med människor som tydligt visar att de inte behöver använda några som helst etiska riktlinjer när de bekämpar sådana företeelser de ogillar? Hur ska vi kunna tro att ni accepterar demokratins grundstenar? Hur ska man kunna möta sådana människor i dialog, som tänker i termer av konfrontation och attack?

Annonser

One thought on “Masadakomplexet

  1. Ping: På tal om Bögbotarna | Rebellas andra

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s