Jesaja, poesi och bibeltolkning

Gamla Testamentet är nu mer än bara Moseböckerna. Bland övriga GT-författare tar Karen Armstrong upp Andre Jesaja, även kallad Deuterojesaja, som skrivit delar av Jesajas bok. Här har vi återigen aggressiv nationalism, en Gud som ska stå på sitt folks sida mot andra folk. En stamgud, om man vill se det så. (Det vill jag.) Hos andra Jesaja säger Gud att det inte finns någon annan gud än Han, att allt annat bara är människoskapade beläten utan kraft. Här börjar vi skaka av oss monolatrin, och är framme vid den klockrena monoteismen.

Jesaja är en flitigt citerad gammal profet, och jag förstår varför. Ett skäl är väl förstås att de kristna var duktiga på att läsa in profetior om Jesus i Jesaja, men det är också en spänstig text. I och för sig kan man fråga sig i vilken mån det beror på originaltexten och hur mycket som är översättarnas förtjänst. Eftersom författare, poeter och andra språkmänniskor arbetade tillsammans med fackmänniskorna för att åstadkomma Bibel 2000 undrar jag vem som var ”ansvarig språkmänniska” för Jesajas bok? Resultatet är i alla fall rätt coolt.

Vad som blir paradoxalt är när fotnoterna helt diskret meddelar att kristna sedan läst in Jesus i texterna om Herrens lidande tjänare, i ett helt neutralt tonfall som troende judar knappast skulle ha något emot. I en liten bunt sidor med färgglada illustrationer, längst bak i boken, står det däremot att texterna handlar om Jesus Kristus. Det är ju den kristna synen. Det är vad jag förväntar mig hitta i en kristen Bibel.

Det finns de som anser att Bibel 2000 inte är en riktigt kristen bibelöversättning. Jag förstår dem. Nu måste man ju inte köpa en fotnotsannoterad upplaga, om man inte vill… men bör inte en kristen översättning av GT utgå från att de texter som de tidiga kristna menade handlade om Jesus ska översättas i den andan?

Själv läser jag inte Bibeln i den andan. Jag vill ha Bibel 2000. Men det är en annan sak.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s