Vad för slags kristen är du?

http://www.beliefnet.com/Faiths/Christianity/Quiz/What-Kind-of-Christian-Are-You.aspx

Såna här test är aldrig särskilt seriösa men jag tycker det var lite kul. Undras hur många olika typer de har – det är givetvis väldigt amerikanskt. Om jag svarar så sanningsenligt jag kan (helt sanningsenlig kan jag inte vara eftersom jag inte är kristen) blir svaret att jag är en ”Biskop Spong/Karen Armstrong-kristen”.

Aromstrong gillar jag skarpt, men hon är öht inte kristen. Inte längre. Däremot har hon stor respekt för alla religiösa traditioner – åtminstone nästan.

Till biskop Spong är jag kluven. Honom får man väl kalla kristen, om inte annat därför att han själv kallar sig så, och menar sig stå med båda fötterna stadigt i den kristna traditionen. Däremot menar jag att hans typ av kristendom är helt meningslös för den som inte är uppvuxen i mer handfast kristendom. Det är en kristendom som på ett par generationer avskaffar sig själv. Sen är frågan om det är något dåligt eller ej.

När jag gjorde om testet och försökte svara lite mer ”normalt kristet” blev omdömen ”en Billy Graham-kristen”. Med det avsågs, om jag förstod rätt, hela det evangelikala spektrat.

Typen Karen Armstrong/JS Spong-kristna ska nog tolkas som ”gränslandskristna”, ungefär.

Kommentera

