Ateistkyrkor och liknande

Karen Armstrong skriver om hur man under Franska revolutionen lyfte in en staty av Förnuftets gudinna i Notre Dame, och firade en gudstjänst till hennes ära. Minsann, minsann. Spontant undrade jag från vilken religion man lånat denna gudinna men hon förefaller mer ha varit en symbol än egentlig gudinna, ungefär som Marianne är symbol för allt franskt. En gudinna som är en symbol, och riter med tillbedjan. Det är väl tillräckligt transcendent för Karen A? ”Culte de la Raison” ska ha varit helt ateistiskt, tydligen, i betydelsen att man inte trodde på någon högre makt. Robispierre ersatte sedan förnuftskulten med en deistisk religion, ”Culte de l’Être suprême”. Den som är intresserad hittar en del på Wikipedia.

Jag undrar vad man gjorde, i respektive religion. Vad man hade för ritualer. Hur mycket som man snodde från kristna, katolska mässor, och vad som plockades från annat håll.

Auguste Comte är mest känd som positivismens fader

I Auguste Comtes version är positivismen en samhälls- och kunskapsfilosofi, som utgår från att den sociala verkligheten liksom naturen är lagbunden och att dess lagar kan upptäckas om man inriktar sig på att klarlägga sambanden mellan empiriskt givna fakta i stället för att spekulera över orsak, mening och mål. Samhället kan och bör därför enligt Comte organiseras på vetenskaplig grund.

Nationalencyklopedin

men han skapade också en ateistisk religion.

Comte blev efter hand övertygad om att det goda samhället inte kan bygga enbart på det vetenskapliga förnuftet. Utlösande för denna utveckling verkar ha varit hans platoniska förälskelse i en viss Clothilde de Vaux. Comte utvecklade i Système de politique positive (1–4, 1852–54) bl.a. en teori om förhållandet mellan manligt intellekt och kvinnlig omtanke. Positivismen omvandlades i denna version till en humanistisk religion med altruismen (en term som Comte myntade) som högsta princip. Comte, som var rörelsens överstepräst, utformade en omfattande liturgi för dyrkan av le Grand-Être, det goda hos mänskligheten. I och med denna vändning tillbaka till en metafysik han tidigare förkastat förlorade Comte de flesta av sina återstående sympatisörer inom den etablerade akademiska världen, bland dem John Stuart Mill, som tidigare gett honom både ekonomiskt stöd och vetenskapligt erkännande.

Nationalencyklopedin

Hur såg denna liturgi ut, undrar jag. Hur dyrkar man det goda hos mänskligheten? Kyrkan finns tydligen kvar i Brasilien! Någon gång måste jag turista dit, för att få se hur det går till. Fast tyvärr kommer jag ju då inte att förstå vad de säger och sjunger… rackarns.
http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_of_Humanity

Alain de Botton ska i sin bok ”Religion för ateister” som kom ut för några år sedan ha föreslagit ateistiska gudstjänster. Hans ”School of Life” (vad det då är) ska ha haft arrangemang vid namn ”Sunday Sermons” rätt länge innan två f.d. komiker startade ”Sunday Assembly” i en f.d. kyrka i London, och marknadsförde sig som världens första ateistiska gudstjänster. Världens första… nja.

Bisarrt, detta. Och kul. Frågan är om jag skulle uppleva det som meningsfullt eller ej.

Annonser

One thought on “Ateistkyrkor och liknande

  1. Ping: Första vatikankonciliet och katolicismens långa artonhundratal; ett post-traumatiskt stressyndrom | Rebellas andra

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s