Tidig modern ateism, och så kallad agnosticism

När det blev modernt och populärt att via vetenskapen bevisa Guds existens föddes även tanken att det kunde gå att göra tvärtom. För Karen Armstrong, författare till ”För Guds skull” (som jag tjatar om på den här bloggen tills en del av mina läsare förmodligen lessnar och aldrig mer kommer tillbaka) är det orsakssambandet: om ingen brytt sig om att försöka bevisa Guds existens, hade människor inte fått något behov av att säga att Gud inte finns.

Jean Meslier (1664-1729) var en präst vars församlingsbor, som efter hans död ärvt hans tillhörigheter, upptäckte att deras präst varit fullkomligt övertygad om att kristendomen var en ren bluff. I det efterlämnade manuskript där Meslier behandlade religionen, ”Testament” (”Testamente”), finns frön till mycket av den ateistiska kritik som skulle komma att blomma ut senare. Armstrong sammanfattar:

Religionen var helt enkelt ett påhitt för att underkuva massorna. Evangelierna var fulla av motsägelser och texterna var förvanskade. Underverken, synerna och profetiorna som skulle ”bevisa” den gudomliga uppenbarelsen var i sig otroliga, och och kyrkans lära uppenbart absurd. Detsamma gällde Descartes och Newtons ”bevis”. Materien krävde ingen Gud som satte igång den. Den var dynamisk och rörde sig av egen inneboende energi, och dess existens var inte avhängig av någonting annat än den själv.

Vår tids ateism är alltså en antiversion av den personalistiska teistiska kristendomens trosatser. Att inte tro på någon högre makt, inget evigt liv osv. är för oss själva definitionen på en ateist. Med en annan definition av vad Gud och religion är, kommer ateismen att se annorlunda ut.

När jag började researcha kristendomen snavade jag över en liten hög Youtube-filmer skapade av en ganska ung nät-ateist med nicket Evid3nc3. Jag fanns hans resa, från fundamentalistisk kristendom av karismatiskt stuk, till renodlad ateism fascinerande och hans argument goda. I en av filmerna citerar han Robert Ingersoll (1833-1899), en amerikansk jurist och ”orator” vilket förefaller betyda att han var en ofta anlitad folktalare. Tydligen var offentliga föredrag ett folknöje, på den tiden – ja det är väl ungefär som att idag slå på P1. Ingersoll föreläste om många olika ämnen men ett som han ofta återkom till var religion.

Ingersoll kallades för ”den store agnostikern”, och för oss blir det ordvalet en smula komplicerat. Ord har, som sagt, en benägenhet att ändra betydelse över tid. När ordet agnostiker lanserades betecknade det snarast den typ av vetenskaplig skepticism som dagens nyateister älskar. Evid3nc3/Chris gör en rätt rolig imitation av en 1800-talets folktalare när han läser upp delar av ett av Ingersolls gamla tal som parodierar religiös tro som bas för frälsning och evigt liv – det vill säga tro i betydelsen ”tro på kristna lärosatser”.

Från ungefär 4:45 spelar Ingersoll – fast här i gestalt av yngligen Evid3nc3 – upp en scen där en allmänt god man som inte tillhörde någon kyrka och inte trodde på ”revbenshistorien” – alltså berättelsen om Adam och Eva – blir dömd till helvetet, medan en bankanställd som stulit från sin bank och övergett sin fru och barn för en annan kvinna men som trott på revbenshistorien av hela sitt hjärta kommer till himlen.

Jag ville bara visa er hur viktigt det är att tro på dessa historier. Av alla saker i världen hatar Gud kritiker mest av allt.

Chris satt och skrattade i bibliotekets läsesal, när han läste detta. En klockren avslöjning av begreppet ”frälsning genom tron allena”.

Vilken underbar parodi – fast ändå inte. Det är ju ungefär så här vi är lärda att tro är, att religion är. Som Ingersoll visar blir det helt absurt.

Någon annan typ av religion än denna brukar ateisterna inte intressera sig för – och det är inte konstigt, eftersin det är mainstream-bilden av vad tro är och går ut på. Det var den bild av tro och Gud som jag hade när jag påbörjade den här resan, för snart ett år sen. Frågan är om det finns någon väg från den bilden? eller om det är enklare att förpacka om det som Karen Armstrong med sitt luddiga älsklingsord kallar för medel att nå ”transcendens” och klä i andra kläder än de religiösa.

Annonser

One thought on “Tidig modern ateism, och så kallad agnosticism

  1. Ping: Tro | Rebellas andra

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s