Tro, faith och belief

Efter Andra världskriget har filosofer och teologer kämpat med föreställningen om Gud och försökt rädda den undan den bokstavstro som hade gjort den omöjlig att tro på.

Eh, va?

Svenskan har ett ord, tro, där engelskan har två: faith och belief. Det gör det lite krångligt att läsa Karen Armstrong i svensk översättning, för boken ”För Guds skull” handlar så mycket om just denna distinktion. Belief kallas väl ibland ”tro som försanthållande”. Någon annan term för tro i betydelsen faith i motsats till belief känner jag inte till. Ibland pratar man om tron som tillit, men det måste väl i så fall vara bara en delbetydelse? Faith handlar väl ändå inte enbart om dels tro på förekomsten av en Gud och dels tillit till Honom – för att nu använda den kristna terminologin och det kristna tankesättet. Kan vi rakt av ändra citatet till ”Efter Andra världskriget har filosofer och teologer kämpat med föreställningen om Gud, och försökt rädda den undan den bokstavstro som hade gjort den omöjlig att sätta sin lit till”? Jag tycker det känns lite fattigt.

Jag har börjat läsa boken bakifrån, ett kapitel i taget, och är fullt nöjd med den ordningen. På det sättet berättar läsningen för mig vilka begrepp jag behöver få förklarade för mig. De flesta av dem förklaras säkert tidigare i boken. Däremot börjar jag undra om det var ett misstag att läsa den på svenska.

Kapitel 12 resulterade i två blogginlägg. Kapitel 11 har hittills genererat fyra, vara denna blir den första som publiceras. Jag är ännu inte färdig med det kapitlet. Boken är köpt billigt på bokrea – 19 eller 21 spänn, om jag minns rätt. Fortsätter det så här var det synnerligen välutnyttjade pengar. Om jag håller min bakifrån-läsningsplan hela vägen kanske jag sedan skulle skaffa den även på engelska, och läsa framifrån för att räta ut frågetecknen.

Det finns en stor nackdel med att läsa komplexa och tankeprovocerande saker på främmande språk. För att kunna tänka vidare måste man ha orden och begreppen på sitt eget. Det var nog bra att jag började med den svenska versionen, trots det problem som det inledande citatet belyser.

Om jag ska fortsätta producera blogginlägg i den här takten får jag nog fundera på att åter dra upp publiceringstakten. Egentligen tycker jag att ett blogginlägg om dagen är ganska lagom, men jag vill inte bygga upp en bisarrt lång publiceringskö igen.

Kommentera

