Gud är död-teologin

Jag som trodde att ”Gud är död” var ett ateistiskt slagord. Tydligen inte, när det finns något som heter ”Gud är död-teologi”. Eller? Det verkar vara en ateistisk teologi, vilket i sin tur låter som typexemplet på sådana tulipanarosor som inte finns.

Time Magazine skrev om Altizers teologi 1965 och igen 1966, denna gång vid påsken och med detta omslag.

Time Magazine skrev om Altizers teologi 1965 och igen 1966, denna gång vid påsken och med detta omslag.

I USA fanns det en liten grupp teologer som bildade en sorts ”kristen ateism” i syfte att engagera sig i världshändelsernas ”hårda verklighet”. De förkunnade Guds död med stor entusiasm. I ”The Gospel of Christian Atheism” (Evangeliet om den kristna ateismen, 1966), förkunnar Thomas J.J. Altizer det ”glada gudskapet”: Guds död har befriat oss från slaveriet under en tyrannisk transcendent gudom. Altizer talar i mystiska, poetiska ordalag om själens mörka natt, smärta och den tystnad som måste följa innan det vi kallar Gud kan bli meningsfyllt igen. Vårt gamla begrepp om gudomen måste dö innan teologin kan födas på nytt. Paul van Buren menar i ”Secular Meaning of the Gospel” (Evangeliets sekulära innebörd, 1963) att vetenskapen och teknologin har upphävt den traditionella mytologin. Till och med Bultmanns och Tillichs sofistikerade teologi dröjer sig kvar i ett gammalt, dödsdömt etos. Vi måste släppa Gud och inrikta sig på Jesus från Nasaret, befriaren som ”definierar vad det är att vara människa”. William Hamilton ser i ”Radical Theology and the Death of God” (Radikalteologin och Guds död, 1966) Gud är död-teologin som 1900-talets sätt att vara protestant. Precis som Luther lämnade sitt kloster och gick ut i världen, måste moderna kristna lämna den heliga platsen där Gud förr hörde hemma. Då ska de finna människan Jesus ute i den tillvaro som rymmer teknologin, makten, pengarna, sexualiteten och staden. Människorna behöver inte Gud, de måste finna sina egna lösningar på världens problem.

Karen Armstrong: ”För Guds skull”, kap 12: Guds död?

Vad som i sammanhanget menas med ”etos” förstår jag inte. Och vad menar Altizer? ”Guds död har befriat oss från slaveriet under en tyrannisk transcendent gudom. Altizer talar i mystiska, poetiska ordalag om själens mörka natt, smärta och den tystnad som måste följa innan det vi kallar Gud kan bli meningsfyllt igen. Vårt gamla begrepp om gudomen måste dö innan teologin kan födas på nytt.”

Vad är Guds död? Om jag ska döma efter vad som sägs om von Buren och Hamilton är det vetenskap och teknik (teknologi är en dålig översättning av technology, i sammanhanget är det bättre med teknik) som gjort Gud omöjlig.

Radikalteologi verkar vara samma sak som Gud är död-teologi. Den där Altizer är teolog från USA, numera pensionerad. (Wikipedia-artikel) Hans memoarer, ”Living the Death of God”, kunde kanske vara intressanta. Själva teologin misstänker jag är svårläst.

Är detta kristendom eller ateism? Ateism förklätt i kristna kläder? Kristendom och ateism, samtidigt?

Death of God theology http://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_God_theology
Kristen ateism http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_atheism
Jesuism http://en.wikipedia.org/wiki/Jesuism

Hmm.

Jag har tidigare sagt att tankar om Jesus som det fantastiska moraliska föredömet och skäl till att hålla fast vid kristendomen är en tanke som är klart beroende av en allmänkristen tankevärld. Om man inte växer upp i tydligt kristen miljö förefaller den troligen inte särskilt relevant. I en värld där en ganska liten del av befolkningen faktiskt är kristna tror jag att grogrunden för sådana uppfattningar är dålig. Att jag själv inte är särskilt fascinerad av Jesus spelar förstås in.

Kombinationen av ateism och kristendom får mig att tänka på Carl Gustaf Olofsson. Han verkar dock inte särskilt förtjust i Gud är död-teologin. Varför inte, CGO? Vad fanken är Gud är död-teologin, och hur ska man förstå den?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s