Johan Heltnes ”Det finns ingenting att vara rädd för” i ”En bok, en författare”

http://www.ur.se/Produkter/181081-En-bok-en-forfattare-Det-finns-ingenting-att-vara-radd-for

En halvtimme om en bok, som handlar om en uppväxt i Livets Ord.
Om otrygghet och rädsla. Om att befinna sig i världens centrum. Om tro.
Om skambelagd förälskelse och sex.
Om epilepsi. Om helande som inte funkar.

Som vanligt i den här UR-serien är intervjuaren tyvärr sorgligt oinsatt i ämnet, även om hon förstås läst boken.

Det mest slående är hur lite Heltne analyserat sina upplevelser innan han började skriva om dem. Han verkar fortfarande långt ifrån färdig med dem, och säger flera gånger att han har svårt att minnas så mycket. Många frågor kan han inte riktigt svara på, vet inte vad saker som de vuxna och pastorerna sade betydde. Att han aldrig själv behövde ta beslutet att lämna, eftersom hans föräldrar lämnade församlingen när han själv var på ett utbytesår utomlands och sen var det bara att inte själv söka upp Livets Ord på egen hand, spelar säkert in.

Ca 14:00

– Vad tänkte du när du hade skrivit klart boken och läste den?
– Jaa… att… till exempel, att jag inte riktigt… att jag fortfarande inte vet hur jag ska analysera Livets Ord. Det var viktigt för mig när jag började skriva att jag inte ville göra någon analys, utan jag ville visa på hur det var, eller hur det är. När jag läst den efteråt, då kan jag försöka göra en analys. Jag blir en sorts läsare själv då.

Ur en intervju i Dagen:

Många som lämnade Livets ord hamnade i andlig förlamning. De blev paralyserade. Och det är detta som är det allvarligaste: att gudsbilden blev så förvrängd, andlighet något förgiftat. Det är så bottenlöst sorgligt. Och faktiskt motsatsen till det som föräldrar och ledare på Livets ord ville. Jag vill tro att de flesta menade väl – det blev bara så oerhört fel.

Kommentera

