Svar på ifylld utträdesblankett

Jag kan väl ha varit lite över 20 när jag gick ur kyrkan. Jag tyckte inte att jag hade större skäl att vara med i Svenska kyrkan än i Missionsförbundet, eller för den delen någon buddistisk eller hinduistisk organisation. Dessutom fanns en person i familjen som redan gått ur och kunde berätta hur man gjorde. Han blev väl en inspiration. Utan honom hade det säkert tagit mycket längre tid innan jag kommit mig för. Jag gick inte in på någon pastorsexpedition utan ringde och beställde blankett som jag fyllde i hemma, bad två grannar att bevittna underskriften (det krävdes på den tiden) och postade. Till svar fick jag ett bekräftelsebrev som jag tyckte var mycket bra formulerat. Det innehöll väl lite formalia, upplysningar om att kyrkan utgick från att den som gått ur inte önskade en kyrklig begravning, och sen ungefär det här:

Svenska kyrkan ser gärna att dess medlemmar är aktiva i kyrkan. Den som går ut ur kyrkan är välkommen att när som helst träda in igen.

Det kändes som en handskakning. Inga förebråelser, ingen argumentation. Vi var nästan överens, kyrkan och jag. Passiva medlemmar är inte vad man egentligen vill ha, och önskade jag komma tillbaka var det bara att knacka på. Jag blev glad av meddelandet.

Detta är rimligen det snudd på optimala sättet att bemöta någon som tagit beslut om att lämna en kyrka. Jag läste en gång ett församlingsblad där en kyrkoherde skrev att han tyckte det var en riktigt ledsam syssla att skriva under utträdesblanketter, och tänkte ”så dumt att han berättar det”. Jag inser förstås att så gott som alla som begär utträde inte har öppnat ett församlingsblad på många år, om någonsin, men ändå. Sånt ska man inte säga så församlingen hör. Inte lägga sten på börda. Om jag någon gång vill komma tillbaka blir minnet av den som förebrådde mig en onödig stoppkloss.

Jag slapp sådan stoppkloss. Ett tag funderade jag på att gå tillbaka in i kyrkan. Nu blir det inte så, men det faktum att medlemskapet upplöstes snyggt och konfliktfritt gjorde det mycket lättare och mer inbjudande att närma mig igen. Det gjorde det lätt att knacka på senare, när jag av olika anledningar fick skäl.

One thought on “Svar på ifylld utträdesblankett

Kommentera

