Utan Gud är allting meningslöst

Den mest svårfattliga berättelse om att komma till tro som jag tagit del av är Mats Selanders, så som han berättade den i en debatt om tro och moral med Jerker Karlsson (alias Allotetraploid, som dock verkar ha försvunnit från nätet. Hans sajt finns iaf inte kvar). Från 4:10, lätt putsat:

När jag dör sen, då försvinner jag. Jag kommer aldrig mer tillbaks. Det går en miljard år och jag är fortfarande lika borta.

Och jag kände nån sorts meningslöshetskänsla inför den tanken.

Och så tänkte jag: Jag är här av en slump. Allt är en sorts slump. Det finns inget syfte bakom, det finns ingen tanke bakom. Ingenting spelar egentligen, på djupet, någon roll. Visst, det kan spela roll för mig – jag kanske gillar att spela fotboll, göra saker och så – men hela min tillvaro, hela min existens och allting annats existens också är här av en sorts slump, det finns ingen tanke med det.

Och då tänkte jag så här: Om det är sant, då kan jag lika gärna bli kristen. Då kan jag lika gärna bli en religiös knäppskalle – om det är det jag vill. För om ingenting spelar någon verklig roll, då spelar inte heller sanningen någon verklig roll. Då kan jag lika gärna lura mig själv. Om det är det jag vill. Om den där existentiella tryggheten, som jag såg att kristna ungdomar hade, om den är något jag vill ha. Det var som om min hjärna sade till mitt hjärta: Pröva, vad har du egentligen att förlora.

Det här gjorde förstås inte att jag började tro på gud, men det gjorde mig öppen.

På det följer berättelsen om den första bönen och sedan trosvisshet.

Vad är det som ger detta hopp och denna mening? Löftet om evigt liv? Någonstans såg jag en kristen beskriva en borgerlig begravning som han bevistat med ”det fanns inget hopp”. Det var bara ett avsked. Det tyckte han var hemskt. För mig är den beskrivningen så udda. Hopp? För att behöva hopp måste man från början känna förtvivlan, eller åtminstone känna att framtidsutsikterna är dåliga. Jag tycker inte att utsikten ”ett jordeliv och sen är det slut” är dålig. Det kristna löftet om det eviga livet är väl kristendomens stora löfte om än inte dess USP (”unique selling point”, det är en marknadsföringsterm). Sen finns det förvisso moderna teologer som alls inte ser det så.

Är det tanken att någon har skapat mig för ett särskilt syfte, att det liksom finns en plan för mig som ska ge mig en känsla av mening? Jag finner den tanken ganska platt. Jag ser och har sett massor av mening i mitt liv, helt utan någon gud. Gud eller inte Gud är inget som i större utsträckning påverkar mig där. Min nuvarande gudsbild är förvisso sådan att den inte för några större konsekvenser för mitt liv men även när jag trott att jag ska bli kristen var detta mig så apart. Jag har aldrig kunnat föreställa mig en Gud som detaljplanerar människors liv. Ska det vara meningskapande? Jag kan lika gärna tycka att det är att ta ifrån mig mitt mål och min mening.

Vad är det som troende får genom sin tro? om jag tittar på det rent religionspsykologiskt (det ämnet borde jag läsa några böcker i). Hopp, tillit? En tillförsikt att det de gör är rätt, eftersom de handlar under vägledning? Kanske det finns lika många varianter som det finns troende.

Man ska vara försiktig med att tolka andras berättelser, men den där tanken att det är hemskt att vara död i evigheters evighet… varför skulle det vara hemskt! Jag fattar inte. För mig låter detta mest som kristen tro som ett försvar mot rädslan för döden.

Selander berättar att han tänkte att han lika gärna kan lura sig själv. Är det inte precis det han gör? Den lockelsen har jag också känt. Att liksom stänga av tvivlen, blunda och hoppa.

Men det är ju inget svar, ingen sanning.

One thought on “Utan Gud är allting meningslöst

  1. Ping: Är kristendomen bra på att hantera döden? | Rebellas andra

Kommentera

