Bibel 2000, fotnoter och Guds krav på oss människor

Jag köpte mig en ny bibel, det var väl nån gång i juli eller så. Min gamla konfirmationsbibel har 1917 års översättning på GT och dessutom inga fotnoter. Fotnoter vill jag ha, fotnoter är bra, fotnoter hurra.

Ibland tycker jag väldigt mycket om fotnoterna i Bibel 2000. Ibland gör de mig direkt besviken, när de inte förklarar sånt som jag tycker behöver förklaras eller när de kommer med någon kryptisk förklaring om olika läsarter och tolkningar. Mest stör jag mig på att jag aldrig får veta vems kommentarer och tolkningar det är jag får ta del av.

Bibel 2000 är ju nu inget vetenskapligt verk utan bara en fotnotsannoterad bibelöversättning. Bibel 2000:s källnotsapparat slutar i själva källnotsapparaten. Den leder inte vidare. Bibel 2000, the scientific edition – finns nå’n sån? Jag skulle vilja ha inte bara fotnoter utan källnoter. Om olika versioner finns i olika textvittnen (det heter visst så, alltså i de olika textfynden), vad står i vilket textvittne? Och vem är det som påstår att en kryptisk sak i bibelställe A betyder det som fotnoten hävdar? Om det rör sig om berömda snubbar och snubbor kan man googla upp dem, och dessutom finns isåf förmodligen en artikel på engelska Wikipedia. Då kan man bilda sig en snabb uppfattning om personen. Vissa frågor kanske till och med är så intressanta att det vore värt det att rota vidare.

Å andra sidan vore det ett heltidsarbete att gräva igenom den bibelforskning som ligger bakom olika översättningsvarianter. Det är inte rimligt att en Gud ska kräva sånt jobb av den som försöker lista ut hur det faktiskt förhåller sig.

Hur var det nu med sola scriptura och den lutherska traditionen. Alla kan själva läsa och tolka sin Bibel! det kan man ju uppenbarligen inte alls.

*

Detta är en sådan bloggtext som för min egen del blev föråldrad redan innan den kom upp, men som jag inte ville skrota och kasta bort. I januari 2015 hade jag tappat allt intresse för att försöka gräva i den där bibel-bibban. Nu – när jag lyfter över denna text till nya bloggen – har intresset återvänt, men på helt annat sätt. Tänket här ovan är inget jag gräver ner mig i nu.

2 thoughts on “Bibel 2000, fotnoter och Guds krav på oss människor

  1. På gamla bloggen kom några kommentarer, som jag klistrar in här.

    Mathias skriver:
    12 mars, 2015 kl. 21:50

    Bibelkommissionen förklarade faktiskt väldigt långt vilka dokument de använde i tillägget som heter Textkritiska kommentarer. Tyvärr så innehåller de nuvarande utgåvorna av Bibel 2000 inte detta tillägg. De fanns i ett fåtal tryckta versioner som t.ex den separata utgåvan av Notboken men de är troligtvis slutsålda på de flesta ställen. De finns online på bibeln.se men det tycks tyvärr vara svårare att hitta en sammanfattning av vad de olika förkortningarna betyder.

    En bra Bibel om man vill gå in på djupet i hur översättarna har arbetat och vilka olika tolkningar som finns är The NET bible, på Engelska.

    https://lumina.bible.org/bible/Matthew+1

    Sen finns ju också E-Sword om man vill jämföra olika översättningar mot varandra.

    Bibel 2000 är ju ganska unik i det att det på många ställen skiljer sig ganska långt mot hur andra bibelöversättningar har tolkat. Detta på både gott och ont.


    Rebella undrar skriver:
    12 mars, 2015 kl. 22:10

    Åhå! Tack för infon. Nu har jag inte längre riktigt motivation för att gräva på djupet i Bibeln, men det var klart intressant. Om jag haft det hade jag nog försökt jaga någon tidig årgång av Bibel 2000 på antikvariat.

    Att verkligen försöka bortse från allt vad bibelöversättartradition heter och försöka översätta från grundtexten, i sin historiska kontext etc, och inget annat borde vara den sant reformatoriska approachen till bibelöversättning, tycker jag.


    Christer Brodén skriver:
    22 april, 2015 kl. 11:37

    Bibelkommissionen gav strax före utgivandet av NT81 ut ett antal provöversättningar av en del texter. Pocketformat. I dem fanns mycket noter och kommentarer. Leta även dem på antikvariaten!


    Rebella undrar skriver:
    22 april, 2015 kl. 13:26

    Som sagt var det här blogginlägget föråldrat redan när det lades upp; jag söker inte längre bibelläsningsstrategier. Ändå mycket intressant info. Kanske någon annan än jag får nytta av den.

    Gilla

  2. Ping: Sådan är evangelikalismen | Rebellas andra

Kommentera

