Reza Aslan följer Jesus, men är inte kristen

Från ca 3:50

– Reza, som sista punkt i den här intervjun. I boken nämner du dig själv och… tittare, ni ska veta att detta är en man som återvände till islam som ung vuxen. Du kallar dig för lärjunge till Jesus från Nasaret, till skillnad från Jesus Kristus. Varför säger du så, och vad är skillnaden?

– Detta är skälet till att jag började skriva boken. Som jag redan sagt presenterades jag för Jesus bland evangelikaler. När jag senare började studera den historiske Jesus upptäckte jag denna klyfta mellan historiens Jesus och trons Kristus. Helt ärlig blev jag mer dragen till, mer intresserad av den historiske Jesus. Trots att jag övergett den kristna tron blev han mer verklig för mig.

Ju mer jag studerade den historiske Jesus, denne icke skrivkunnige, outbildade, fattige och fromme jude från en galileisk avkrok som trots allt detta skapade en rörelse å de fattigas, de marginaliserades, de svagas, de egendomslösa, de utstöttas vägnar. Kom ihåg att denna rörelse sågs som ett så stort hot mot den tidens politiska och religiösa institutioner att han jagades som brottslig och blev torterad och avrättad! För mig blev den mannen mycket mer riktig än den liksom himmelske ande som jag blivit presenterad för i kyrkan.

Jag ville bli som den människan. Jag ville utforma mitt liv efter det exempel som han givit för 2000 år sedan, ett exempel som är lika relevant idag som det var då. Ytterst är det så att jag skrev boken för att säga att man kan följa Jesus utan att nödvändigtvis vara kristen. Jag hoppas att det är det budskap som läsaren uppfattar.

Mer om samma sak, med fler detaljer, i Islamic Montly och på Aljazeera America. Ur den sistnämnda:

Kan du kanske berätta om de ögonblick när du började ställa frågor? [om din kristna tro]

Under de år då jag predikade detta evangelium träffade jag på många människor som tvivlade, och vars tvivel fortplantades till mig. Men jag tror det är en del av den fundamentalistiska livsstilen att lära sig hur man bara tvättar bort sådana tvivel, och de där frågorna. När man konfronteras med någonting som inte stämmer med vad man tror så behandlar man det bara som en attack, det vill säga –

Den fundamentalistiska livsstilen, den inställningen.

Just det. Faktiskt är det därför som jag verkligen känner med en del av den respons jag fått från fundamentalistiskt håll på den här boken. Jag vet hur det känns.

Ungefär så har jag förstått att det fungerar, ja. Detta faller förmodligen utanför Aslans intresseområden men får han någon gång lust att skriva om hur fundamentalistiska evangelikala kristna fungerar kommer jag att läsa med stort intresse.

Aslan började ifrågasätta sin fundamentalistiska kristna tro på universitetet, där han läste teologiska ämnen (tänkte han möjligen bli präst eller pastor?) Han läste på ett katolskt universitet – kanske lite lustigt, det borde inte vara förstahandsalternativet för en evangelikal men den som inte har mycket pengar får förmodligen ta vad man får. Idag är han fantastiskt tacksam för sitt jesuitledda universitet som dels lärde honom att läsa Bibeln på ett annat sätt och söka efter den historiske Jesus, men också ledde honom vidare när mattan drogs undan under hans fötter och hans tro bröt samman. Hans lärare på Santa Clara University visade då den desillusionerade unge mannen vidare till en annan version av gudsberättelsen, en som åtminstone delvis bygger på den kristna: islam. Aslan hade lättare att relatera till den muslimska skildringen av Gud och kallar sig än idag för muslim – en tämligen liberal sådan, rimligen. (Mitt påpekande, inte hans eget.) Däremot fortsatte han som sagt att vara fascinerad av Jesus.

Jag kan tycka att det är lite lustigt att det är i de muslimska medierna som han är mest utförlig om sina kristna ungdomsår. Kanske det helt enkelt beror på att de tidningarna är de som ger honom mest utryme, och som känner honom sen förut; innan Aslan skrev ”Upprorsmakaren” om Jesus skrev han bland annat en bok om islams historia. Kanske han är mer avslappnad med de journalisterna. Mer hemma. Ingen av muslimerna kommer att ifrågasätta varför en muslim skriver en bok om Jesus, vilket reportern nedan ägnar nästan tio minuter åt. Jesus är ju en viktig person inom islam, en central profet. Det vet inte reportern i klippet nedan. Att som muslim vilja följa Jesus är nog inte så kontroversiellt, bara man inte betraktar honom som gudomlig.

Jag undrar vad Reza Aslans jesuitlärare sade till honom, när de presenterade honom för hans fäders tro islam.

Annonser

2 thoughts on “Reza Aslan följer Jesus, men är inte kristen

  1. Ping: Mikael Mogren: Vad är Gud? | Rebellas andra

  2. Ping: Plågsamt stillastående i Johan Heltnes ”Det finns ingenting att vara rädd för” | Rebellas andra

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s