Försoningsteologi är feltolkad jom kippur

Den som påstår det som rubriken säger är John Shelby Spong, kontroversiell biskop emeritus i amerikanska episkopalkyrkan dvs den amerikanska grenen av den anglikanska kyrkogemenskapen. Han säger

Jag är övertygad om att kristendomensmöjlighet till en framtid huvudsakligen hänger på att få bort försoningsläran, så som den förstås idag, ur kristet liv. (länk)

Jom kippur heter på svenska ”försoningsdagen”. Dagens judar firar den med ett dygn av fasta och bön i synagogan, men på den tiden det fanns ett tempel i Jerusalem var djuroffer en mycket viktig del av jom kippur. Man använde ett lamm och en getabock; den sistnämnda är ursprunget till begreppet syndabock. Vitsen med ritualerna var att symboliskt befria människorna från synd samt att göra dem tillräckligt rena, eller få dem att framträda som tillräckligt rena, för att de skulle kunna träda inför Guds ansikte.

Lammet var symbolen för det rena och syndfria. Det slaktades i en offerceremoni och blodet smetades på Guds tron inne i templets allra heligaste. Lammets blod dolde därigenom människornas synder inför Gud och på så sätt såg Gud dem inte med de fel och brister de hade, utan så som de strävade efter att vara. Genom denna symbolhandling kunde människorna träda inför Guds ansikte, trots att de egentligen inte var värdiga att göra det. I Spongs tolkning handlar detta om det som han själv anser är kärnan i kristen tro: att hjälpa människor att utvecklas till sin fulla potential, till de goda människor vi är kallade att vara.

Präst med syndabock, som snart kommer att bli förbannad av folkmassan som kräver dess liv på samma sätt som folket krävde att Jesus skulle avrättas.

Präst med syndabock, som snart kommer att bli förbannad av folkmassan som kräver dess liv på samma sätt som folket krävde att Jesus skulle avrättas.

Geten var inget offerdjur i ordets vanliga mening. Prästen läste en allmän syndabekännelse och folkmassan bekände sina egna synder, som sedan ansågs överförda på geten. Folkmassan började förbanna detta usla djur och till och med kräva dess liv då en så syndfull varelse inte kunde tillåtas leva. Geten utlämnades dock inte till folkmassan utan kördes iväg ut i vildmarken. (I realiteten hetsades den utför ett stup. Annars skulle den ju bara återvända till sin hemgård. Denna praktiska detalj ingick dock inte i själva ritualen.)

De tidiga kristna lade mycket energi på att hitta stöd för sin tro i de judiska heliga skrifterna. Den förste som använde uttrycket att Jesus dog för människornas synder var Paulus i Första Korinthierbrevet (1 Kor 15:3). Vid den tid då evangelierna skrevs var associationen mellan Jesu död och jom kippurs syndfria lamm redan etablerad. I bäggen fallen, menar Spong, måste detta förstås i den judiska kontexten. Lyfter man ut det offrade lammet ur den judiska kulturen, med kunskapen om vad jom kippur är och betyder, blir det helt feltolkat. Judarna ansåg inte att skapelsen var fallen i och med att Eva åt den förbjudna frukten, och tänkte inte att hon därmed begått någon ursynd eller arvssynd. Dessa helt ojudiska idéer kom till på 300-talet, mycket genom Augustinus som förde in en saftig dos sexualfientlighet och förknippande av sex med skuld och skam i den kristna teologin. Via försoningsläran menar Spong att kristendomen gjort Gud till ett monster som inte kan förlåta utan att offer utförs.

Från en intensiv dag per år – jom kippur – till centralt tema i alla gudstjänster. Det ser ju ut som ett rejält skifte i fokus.

En konsekvens av den kristna åsikten om syndafallet var att dopet, som renade från synd, var helt nödvändigt. Barn som inte hunnit döpas hamnade i helvetet. Denna lära är givetvis helt orimlig. Idag tror jag inte att någon kyrka står för det, fast om jag inte ute och cyklar står det fortfarande så i Svenska kyrkans bekännelseskrifter.

Har Spong rätt? Ingen aning. Det låter inte orimligt. I och för sig blir jag inte förvånad om judendomen har mer fokus på syndamedvetande än vad Spong gör gällande. En del detaljer får mig att undra hur väl Spong kan sitt ämne. Firades jom kippur vid tiden för det andra templet (den tid som Jesus levde i) verkligen med liturgier i synagogan? Hade man inte dem i templet, medan synagogan mer var en plats för studier? Kanske jag missförstår Spong. Kanske det jag hakar upp mig på är en sån där förenkling som man gör när man skriver lättläst text för icke-teologer. Kanske jag helt enkelt har fel.

Varifrån har Spong sina tankar? Hur mycket av denna teori är hans egen? Varifrån kommer resten? I USA är Spong den mest kände och den mest utskällde liberalteologen. Att kasta ut försoningsteologin är ett ordentligt brott med vad som brukar anses vara kristen lära. En del kallar Spong för ”modern kättare”. Huruvida han skrivit något på mer akademiskt vis eller om han alltid bara vänt sig direkt till vanligt folk vet jag inte. Kanske hans böcker redovisar vems tankegångar han själv bygger vidare på, men med tanke på mannens populära framtoning är jag lite skeptisk till att han skulle anstränga sig för att leda läsaren vidare.

Jag har utgått från två texter av Spong (1, 2) som jag hittade på en liberal adventistblogg. Jag betvivlar att bloggaren eg. har rätt att ha texterna där. De finnas annars på John Shelby Spong egen sajt, som kostar 225 spänn per år att ha inloggning till. Personligen köper jag nog hellre en bok, men jag har ganska mycket annat att läsa innan jag ger mig på Spong.

Annonser

2 thoughts on “Försoningsteologi är feltolkad jom kippur

    • Jag köper väl en del av Spongs problembeskrivningar, samt insikten att den judiska bakgrunden kan kasta en hel del ljus över kristendomen. Men i övrigt förefaller mig Spongs lösningar synnerligen blodfattiga och … återvändsgrändiga.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s