Alla dessa berättelser om familjesynoden

De sekulära medierna målade upp en bild av stridande läger. Många kyrkliga medier ville tona ner den bilden och menade att den extraordinära synoden om familjen 2014 bestod av stillsamma och inte alls så konfliktfyllda samtal.

Ytterligare andra, kyrkliga röster säger att synodfäderna ”revolterade” mot det där dokumentet som släppts mitt i synoden, som sammanfattning och arbetsdokument. Det motsvarande inte alls den diskussion som dittills förts, enligt denna artikel av George Weigel i First Things. Synodens arbetsgång manipulerades. Weigel undviker att anklaga Franciskus för detta och går enbart på de personer som påven utsett för att sköta vissa funktioner under synoden.

Kardinal Kaspers förslag om eukaristi för borgerligt omgifta går tillbaka till förra århundradet, då Kasper såsom biskop av Rottenburg-Stuttgart i ett herdabrev uppmanade omgifta att komma tillbaka till eukaristin men fick smäll på fingrarna av troskongregationens prefekt, en viss kardinal Ratzinger. Synoden avvisade Kaspers förslag som nu kanske ska ses som helt dött, skriver New Oxford Review och avslutar med en fråga ”vad tänker emerituspåven nu”.

Alla dessa olika berättelser om synoden… hur det egentligen var spelar ingen roll, det som spelar roll är berättelsen om synoden. Eller? Frågan är bara i så fall: vems berättelse?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s